A játék tervezhetősége
2016.01.23
A tervezhetőséget meghatározó óvodai szempontok:
- Az egyes gyermek személyiségében rejlő játéklehetőségek feltárása, támogatása
- A helyi nevelési program gyermekképe
- + a játéktevékenység gazdagítása, dúsítása
A játék tervezésének 2 fő területe
Szervezett játék (képességfejlesztő)
- A Nevelési Program gyermekképének belső összetevői
- Személyiségjegyek, tulajdonságok
- Képességek
- Az adott nevelési évre lebontott nevelési feladatok
Önirányított játék (szabad)
- Az egyes gyermek játékfejlődése
- Az egyéniségben rejlő lehetőségek támogatása
- Játszócsoportok játékának támogatása
- A társas együttműködésben rejlő lehetőségek támogatása
A játék tervezése
- A csoport pedagógiai programok ( 1-2 hét) tervezésében szükséges feltüntetni a hét játékterületet
- Az önirányított játék (szabad) támogatási lehetőségeinek az átgondolásakor az alapdimenziók szempontjai igazítanak el bennünket (amihez a gyermekek megfigyelési témáit is érdemes újragondolni)
Önirányított (szabad) játék (Az alapdimenzió alapján) | Szervezett (képességfejlesztő) játék (A személyiségfejlesztés aktuális feladatai alapján) | |
Játékpedagógiai célok | A gyermekek megismeréséből, pl. játékszükségleteik főbb jellemzői alapján | A szervezett játék nevelési- személyiségfejlesztési célja |
Általánosan az összes (bármely) gyermek játékához | Ehhez nem gyerekre, hanem az összes gyerekre egyaránt vonatkozó, mely dimenzióiban van teendőm |
1. A játék feltételei és előkészítése 2. A játékfolyamat közbeni pedagógiai feladatai 3. A játék lezárásának teendői |
A kiválasztott játszó csoport játékához | Egy viszonylag állandó játszócsoport közös tevékenységének segítése | Ugyanazok a szempontok. |
A kiválasztott játszó gyermek játékához | Ez olyan gyermek, akinek a szabad játékban külön támogatást kell nyújtani | Ugyanazok a szempontok. |