A játékkörnyezet változó szempontjai
2016.01.23
Szempontok |
Foglalkozás központú |
Játékközpontú |
Mire neveli a gyereket? | A be- és elfogadásra, az alkalmazkodásra, a saját elképzelések alárendelésére | A saját értékek megmutatására, az önkifejezésben a környezet eszközök jellegére, alkotó felhasználására |
A környezet szerepe | A felnőttek számára természetes esztétikai elképzelések közvetítése, az óvodapedagógus által megtervezett rend érvényesítésére | A játékszükségleteknek megfelelő aktuális feltétel biztosítása, a belső motívumok aktivizálására. |
A környezet esztétikája | A felnőttek esztétikájának alárendelve egységes képet mutat | A játék folyamatának, produktumainak alárendelve. A sokszínűség jellemzi. |
A játékkörnyezet változó szempontjai
A gyermek szerepe | Az óvodapedagógus által megtervezett ,,megálmodott" feltételek, környezeti elemek létrehozása,gyarapítása, óvása. | A gyermek saját játszó környezetet hoz létre, amelyek személyisége és annak változása visszatükröződik. A "produkció" képességeit folyamatosan mozgósítja. |
Az óvodapedagógus szerepe | Az állandó játszóhelyek fenntartása, a játékkörnyezet meghatározása,irányítása, a felnőttek által képzett szabályoknak alárendelve. | A gyermekek egyéni megismeréséhez igazított ,, horgonyok" biztosítása. |
A környezetet fenntartható szabályok eredete | Az óvodapedagógus egyéni vérmérséklete, nevelésről alkotott felfogása, morális elvárásai. | A játék folyamatában jelentkező megoldandó problémák következményeként keletkeznek, a gyermekekkel közösen (dinamikusan bővülve, és szükségtelenné válva). |
A környezet befolyásolhatósága | A gyermek számára csak időleges (a foglalkozások előtti időtartamban) és korlátozott | Az óvodapedagógus mellet a gyermek egyenrangúan alakíthatja a játékkörnyezetét. |
A környezet elrendezettsége | Az állandó játszóhelyek a meghatározóak, a melyek a falak mentén helyezkednek el, rögzített helyi bútorok. | Az egész hely a játéknak alárendelve struktúrálódik. A gyermek számára mobilizálható bútorok |
A környezet hozzáférhetősége, használhatósága | Az óvodapedagógus engedélyétől, a hozzájutás, alkalmazkodás szabályaitól függ. |
A gyermek számára természetes és nem feltételhez kötött. |
A reflektív játékkörnyezet főbb jellemzői:
- A környezetben található receptor ingerlő lehetőségek
- A játékkörnyezet individualizált ( személyiséget jelző formák, tartalmak)
- A környezetben elhelyezett ún. médiumok közvetítenek információt.
- Az egyes gyermek családjából származó ,, üzenetek" találhatók
- Többféleképpen használható anyagokkal
- A játékkörnyezetet és magát a játékot fenntartó - működtető szabályrendszer a felnőttek- gyermekek közös, kölcsönös együttműködésből ered,így funkcionális elsősorban
A játék tervezésének korábbi hagyományi
- Az óvodapedagógus feladata a játék tartalmának megtervezése: mit játsszon a gyerek
- A tervezett tartalom feltételeinek átgondolási- megteremtési felelőssége, tervezése
- A nevelési feladatok közvetlen beépítése a játékot befolyásoló eljárásokba
A módszertan szemléleti alapjai:
- A támogatás = szinkronizálás + a gyermekek választási/ döntési kompetenciájának az erősítése, aktivizálása
- A gyermek játéka nem, de a felnőtt játék támogató tevékenysége tervezhető
- A gyermek inviduális énjének kielégítése a szabad játék segítségével
- A gyermek szociális énjének kielégítése, erősítése a szervezett játék segítségével