A reflektív, gyermekekhez irányított játékpedagógia
2016.01.23
A reflektív, gyermekekhez irányított játékpedagógia
Indokoltsága:
- A nivelláló pedagógia válsága (iskola)
- A személyre szabott nevelési szemlélet erősödése
- A gyermek adott fejlettségének fejleszthetőségi jellemzőinek elfogadottsága
Alapja:
- A gyermeki szükségletek felértékelődése
- A folyamatos változáshoz történő alkalmazkodás igénye
- A pedagógusok érzelmi kötődése a játék egészéhez.
A régi játékpedagógia | Az Alapprogram játékpedagógiája | |
Nevelésfilozófiája | Morál és közösségi értékpedagógia | A konstruktivitás pedagógiája |
Paradigmája | Az irányítás | A reflektivitás |
A játék szerepe | A személyiségfejlesztés lehetőségét adja a nevelési terv megvalósításához | A személyiségfejlődésben jelentkező szükségletek játékban történő ,, átfordításához" adja a segítséget |
A játékpedagógia szocializációs alapja | A gyermeki játék csoportszintű értelmezésének elsőbbsége | A gyermeki játék individuális, mikrocsoportos jellege. |
A játékkörnyezet jellege | Nagy terek tematikus, rögzített játszóhelyekkel, melyek nem különülnek el egymástól | 4 - 6 gyermek számára láthatóan lehatárolt játszóhelyek, a gyerek által is mobilizálható elemekkel. |
A felnőtt szerepe | A gyermeki gondolkodás, cselekvésirányítása a társadalmi sztereotípiákhoz, ill. a felnőtt világ moráljához | A gyermeki érdeklődésfeltárása, követése és az érdeklődést involváló hatás, környezet biztosítása. |
A felnőtt beavatkozási attitűdje | A gyermek játékának értékelése | A játékelképzelések támogatása. |