A művészeti befogadás és alkotás komplexitása az óvodai tevékenységekben, szervezeti formák a művészeti nevelés tevékenységeiben
Befogadás: Esztétikai értelemben azt a folyamatot jelöli, amelynek során a befogadó megismerkedik valamilyen műalkotással.
Műalkotás: Olyan szellemi alkotás, amely az előállítója által kitalált módon, művészi kifejezőeszközök útján üzenetet közvetít a befogadó számára. Egy anyagi tárgyat akkor nevezünk műalkotásnak, ha a művészeti világ intézményes kereteiben annak tekintik.
A másik elmélet szerint egy tárgy attól minősül műalkotásnak, hogy érzéseket hoz ki megfigyelőjében.
Műalkotás típusai:
- képzőművészeti alkotás
-könyv, irodalmi mű
- zenemű, zenei album, dal
- film, színdarab, táncdarab
A gyerekeknek legyen lehetőségük megismerkedni a különböző műalkotásai típusokkal.
-Szépművészeti kiállítás
-Zene hallgatás
- Színház, bábszínház látogatás
- Mesemondás, felolvasás, mese - vers előadása
ONOAP:
Vizuális nevelés:
1. Rajzolás, festés, mintázás, építés, képalkotás, a kézimunka, mint az ábrázolás különböző fajtái, továbbá a műalkotásokkal, népművészeti elemekkel, az esztétikus tárgyi környezettel való ismerkedés is fontos eszköze a gyermeki személyiség fejlesztésének.
2- Az óvodapedagógus a tevékenységekre teret és eszközt biztosít.
Ének- zene:
1. Formálják a zenei ízlést, esztétikai fogékonyságát.
2. Az énekes nép játékok és az igényesen válogatott kortárs művészeti alkotások fontos eszközéül szolgálnak a gyermek zenei képességének és zenei kreativitásának alakításában.
Külső világ:
Pozitív érzelmi viszonya alakul a természethez, az emberi alkotásokhoz, tanulja védelmét.
Képességdominanciák: Speciális, általános és járulékos képességek hierarchikus rendszere figyelhető meg egyes műveltségterületeken.
A játék különböző tudományokban, művészetekben is megjelenik.
Ének- zene:
művészeti képességek: anyanyelvi, vizuális, zenei
zenei képességek: ritmus, hallás, zenehallgatási specialitások.
Vizuális nevelés:
Legyenek képesek a világra rácsodálkozni.
Szervezeti formák a művészeti nevelés tevékenységeiben:
Anyanyelvi nevelés: Alapvető nevelési folyamat megszervezése, a tevékenységek szervezeti irányítására. Vannak kötött és kötetlen tevékenységi formák. A kötetlenség elve a tevékenység időpontjának, helyének megválasztásában, gyermekek elhelyezkedésében nyilvánul meg.
Ha az óvodapedagógus úgy dönt, hogy mindenki vegyen részt rajta, akkor a kötött szervezeti formát választja.
Az irodalmi nevelés szervezeti formáit az óvodapedagógus választja meg az anyag ismeretében, illetve a spontán adódó helyzeteket figyelembe véve. Az irodalmi alkotások mellett a nap bármely időpontjában, bármely helyén kezdeményezhet alkalomszerű spontán mondókázgatást, versmondást, és mesemondást.
Az irodalomhallgatás az óvodapedagógus indirekt vagy direkt érdeklődés felkeltéséhez kapcsolódva kötetlen vagy kötött szervezeti formájú lehet. Követelmény a játékosság elvének érvényesülése.
Ének- zenei nevelés:
A lehetőséget az egész nap folyamán ki kell használni. A jó zenei légkör nem korlátozódik a tervezett tevékenységekre. Ha kezdenek énekelni, kapcsolódjunk be. 3- 4 éves életkorban a kötetlen énekelgetési forma igen jól megfelel az életkornak. A szabad részvétel kizárja a szorongást. Kötetlen tevékenységről nem beszélünk szoros lépésekről, csupán a gyermek önkéntes érdeklődésére és figyelmére épülő, esztétikai élményt adó mozzanatokról.
Az óvodapedagógus sokat énekeljen, hogy a zene iránti érdeklődésüket felkeltse. A kötött foglalkozásokhoz fokozatosan kell szoktatni a gyerekeket. A gyerekek magatartását is alakítják.
Vizuális nevelés:
Elsősorban kifejezőeszköz, érzelmek, gondolatok, ismeretek közvetítője, gyermek személyiségének megnyilatkozásában.
Vizuális nevelés során többek között fejlődik a színérzék, formaérzék, arányérzék, esztétikai érzékenység, vizuális emlékezet, képzeletvilág, kreativitás. Fejlettebb lesz a szem- kéz koordináció, fejlődik a finommotorika.
A tevékenységek megszervezése kapcsán hangsúlyozza az oldott csoportlégkör megteremtésének fontosságát.
Bővülnek a játékeszközök, bábok és kellékek, alkalmi ajándéktárgyak.
Megjelennek a képalakítás gazdag változatai, a formafejlődés, kompozíciós képességfejlődésének megindulása is ebben az irányban halad.