Az egészséges életmód alakítása, jelentősége a különböző módszerek eszközeivel
WHO egészség fogalma: Teljes testi, lelki, szociális jól lét állapota , nem csupán a rokkantság vagy nyomorékság hiánya.
Óvodai nevelés feladati:
- gyermekek gondozása
- összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése
- testi képességek fejlesztése
- gyerekek egészségének védelme
- biztonságos környezet alakítása
- speciális gondozókkal való fejlesztés
Az egészséges életmódra nevelés alaptevékenysége a gondozás. (helyes életritmus, táplálkozás, testápolás, öltözködés, mentálhigiénés szokások, mozgás)
Ének:
A zenei nevelés befolyásolja a gyermekek általános fejlődését. Zene lüktetése hat a koordinált mozgásra, énekléstől nő a légzéskapacitás, lüktetés, folyamatosság, mozgást is igényel. Zenére lehet kialakítani az esztétikus testmozgást.Segíti a mozgáskoordináció fejlődését.
Anyanyelvi nevelés:
Óvodai nevelés kiemelt feladata.
Szerepe van: interorizáció, exterorizáció, szocializáció.
Anyanyelvi játékok: testi képességek fejlesztése
irodalmi művek: erkölcsi, értelmi, esztétikai fejlődés - egészséges életmód megalapozás.
dramatizálás: ismeretek interorizálódása
népi játékok, mondóka: mozgásfejlődés
Környezeti nevelés:
Természeti, társadalmi és technikai környezet megismertetése és tudatosítása.
Egészséges életmód alakítását elősegítő tevékenységek: munka jellegű tevékenységek, folyamatos/ alkalmi megfigyelések, gyűjtés, szimulációs játékok, kísérlet.
Vizuális nevelés:
Testi képességek és összerendezett mozgás fejlesztése. Személyiségfejlesztő funkció: ízlésvilág alakítása.
Matematikai nevelés:
Többi módszertanhoz kapcsolódva jelennek meg.
Testnevelés:
Harmonikus fejlődési feltételeinek megteremtése.
Feladata: egészséges szervezet fejlődésének biztosítása.
Testi nevelés döntő feladatai:
- arányos fejlesztés
- vázizomzat erősítése
- helyes testtartás
- mozgásigény kialakítása
Játék: Egészséges lelki egyensúly kialakítása, mozgásfejlődése. Segíti a nagy- és finommozgások fejlődését, elősegítik az összerendezett mozgás fejlesztését.