Komplex látásmód értelmezése, a tartalmi integráció, az óvoda gyermeki tevékenységeiben
A komplexitás átfogja az óvodai élet egészét. Az óvodai nevelés komplexitása a tevékenységek és a gyermeki személyiség összefonódásában jut kifejezésre.
A természetes komplexitás az óvodapedagógusi szemlélet, amely a gyermek tevékenységére összpontosít.
Komplexitáshoz kapcsolódik az integráció és a projektben gondolkodás is.
A komplexitás az összetettségre, az integritás az egységesítésre utal.
Projekt: Egy probléma, témakör komplex, több szempontú feldolgozása a gyermek aktív, tevékeny bevonásával.
Komplexitás:
a, a tartalmi komplexitás érvényesülhet egyszerre több területen is (ember- természet, élő- élettelen természet)
b, tevékenységeken belüli komplexitás
Integráció:
1, tartalmi: környezeti, természeti, társadalmi környezet
2, tevékenységen belüli: játéktevékenység, amely önmagában egységesíti a tevékenységeket.
Projekt: lényege a komplexitás, nyitottság, egyediség.
Projektpedagógiai gondolkodás: Személyiségfejlődés biztosítása globális világlátást tiszteletben tartva, műveltségtartalmak megismerése komplex módon legyen.
Projekt: komplex tevékenység + szabad játék+ kezdeményezett játék + egyéb tevékenység
Tevékenység lehetséges formái:
- spontán játék
- kezdeményezett játék
- komplex játékos
- munka jellegű
- gyűjtőmunka komplex témához
Komplex, élményalapú tevékenységszervezés célkitűzése: értelmi, érzelmi, szociális nevelés, értelmi képességek fejlődésének elősegítése.
Lépések:
1. tervezés
2. előkészítés
3.lebonyolítás
4. további élményfeldolgozás
Fogalmak értelmezése:
Komplexitás: összetettség, integrativitás: egységesítés, integrált tevékenység: egységesített tevékenység.
Az óvodáskorú gyermek játékos alaptermészete révén, az óvodapedagógusok arra törekszenek, hogy a játékosság, és a komplexitás érvényesüljön.
Fontos a gyermekcentrikus attitűd kialakítása.
A projektet úgy építjük fel, amelyek átfogják az óvodai tevékenységeket.
Foglalkozások
-projektre épülő élményfeldolgozások
- projekttervek: - környezet
- művészeti tárgykör
- mozgáskultúra
- projekttéma
Komplex, élményalapú tevékenységszervezés
célkitűzés:
-motiváció növelése
- kíváncsiság kielégítése
- tapasztalatbővítés
- érzelmi funkciók fejlesztése
- szokásalakítás
- magatartásformálás
- mozgás ösztönzés
- esztétikai ízlésformálás
- alkotó képzelet és tevékenység formálása
Óvodapedagógus feladata a projekttervek feltételeinek megteremtése:
- tartalmi feltétel( komplexitás, nyitottság)
-szervezeti formák (adott csoportnak, témának megfelelő)
- módszerbeli feltéttelek
- pedagógiai légkör ( játékosság, optimizmus...)